Kreta. Wąwóz Samaria. Jak zaplanować wycieczkę na własną rękę?

21 października 2017

Wąwóz Samaria to must-see podczas pobytu na Krecie. Jest to najdłuższy suchy wąwóz Europy. Jego całkowita długość wynosi 18 km, z czego 16 km trasy udostępnionych jest dla turystów. Wycieczka z pewnością spodoba się osobom lubiącym aktywne spędzanie czasu. Naszym zdaniem na wycieczkę nie ma sensu wybierać się autem. Komunikacja autobusowa na Krecie jest bardzo dobrze rozwinięta, a po kilkugodzinnym marszu nam by się nie chciało prowadzić auta. Problematyczny może być również powrót po auto, ponieważ kończymy w innym miejscu niż zaczynaliśmy. Oczywiście jest to możliwe, ale pokażemy Wam jak można łatwo zaplanować wycieczkę korzystając wyłącznie z komunikacji publicznej.

wawoz-samaria-kreta-xyloskalo-trasa-jak-zorganizowac-wycieczke-kaku-fashion-cook51
Widok z Xyloskalo – początek trasy wąwozu

Co warto wiedzieć?

• Wąwóz Samaria otwarty jest dla zwiedzających od maja do października.
  • Przejście całej trasy zajmuje około 6 godzin (16 km).
  • Na szlak najlepiej wyruszyć wcześnie rano.
  • Po godz. 15:00 można zwiedzać jedynie pierwsze 2 km wąwozu.
  • Szlak jest dość trudny (kamieniste ścieżki), niewskazany dla dzieci.

Są dwie możliwości „zwiedzenia” wąwozu:

• wersja trudniejsza: przejście całego wąwozu, czyli 16 km od Xyloskalo (północne wejście) do Agia Roumeli – my wybraliśmy tę opcję
  • wersja łatwiejsza: wejście do wąwozu dolną bramą (południowe wejście) od strony Agia Roumeli i przejście ok. 2 km do „Żelaznych wrot” oraz powrót – polecana dla rodzin ze starszymi dziećmi oraz osób o słabszej kondycji fizycznej

Wąwóz położony jest w południowo-zachodniej części wyspy w paśmie górskim Lefka Ori. Leży on na terenie Parku Narodowego Samaria, który został założony w 1962 r. i jest jednym z nielicznych miejsc na wyspie, gdzie można spotkać dziko żyjące kreteńskie kozy kri-kri.

wawoz-samaria-kreta-xyloskalo-trasa-jak-zorganizowac-wycieczke-kaku-fashion-cook41

Dojazd do Wąwozu Samaria

Naszą bazą wypadową na wycieczkę do wąwozu był dworzec autobusowy w Chanii (lokalizacja). Aby dostać się do wąwozu należy wybrać połączenie Chania – Omalos oraz od razu kupić bilet na trasę powrotną Chora Sfakion – Chania, aby mieć miejsce w busie.

Busy z Chanii do Omalos odjeżdzają tylko w godzinach porannych, aby turyści mieli wystarczająco dużo czasu na przejście całej trasy oraz dotarcie do Agia Roumeli na ostatni prom. We wrześniu 2017 r. odjazdy busów były o godz. 6:15, 7:45, 8:45 codziennie, ale najlepiej poszukać bieżącego rozkładu jazdy. Dostępny jest na stronie www przewoźnika KTEL, w formie papierowej na dworcu w Chanii, polecam także okienko z informacją – bardzo nam pomogli. Trasa do Omalos prowadzi przez wysokie góry, widoki zapierają dech w piersiach. Polecam nie spać :) No i co najważniejsze, busy tak naprawdę nie jadą tylko do Omalos, ale kawałek dalej, do Xyloskalo (tł. drewniane schody; czerwona kropka na mapie), gdzie zaczyna się szlak wąwozu.

Cena biletu na trasie Chania – Omalos – Chora Sfakion – Chania to 15,70 Euro za osobę dorosłą.

Trasa wycieczki

Przejście wąwozu

Po opuszczeniu autokaru w Xyloskalo należy udać się do kasy, aby zakupić bilet wstępu do Parku Narodowego Samaria. Koszt to 5 Euro. Bilet ma trzy części: pierwszą część strażnik odrywa przy wejściu, drugą przy wyjściu, trzecia jest dla nas na pamiątkę. W ten sposób sprawdzają czy wszyscy turyści opuścili teren wąwozu na noc, ponieważ nocowanie tam jest zabronione. Na odwrocie biletu znajduje się mapka.

Czas ruszyć w drogę. Przed nami 16 km i ograniczony czas, trzeba przecież zdążyć na ostatni prom! Pierwsza część trasy to dosłownie drewniano-kamienne schody otoczone pięknymi widokami, jest stromo i malowniczo. Dwa najwyższe szczyty górskie otaczające wąwóz to Melindaou (od północy) o wysokości 2134 m n.p.m. oraz Volakias (od zachodu) o wysokości 2117 m n.p.m. Też byłam zdziwiona, że na wyspie są tak wysokie pasma górskie. Najwyższy szczyt Krety jest niższy od polskich Rysów tylko o 43 m – jest to Psiloritis (2456 m n.p.m.). Widoki zachwycają!

wawoz-samaria-kreta-xyloskalo-trasa-jak-zorganizowac-wycieczke-kaku-fashion-cook71 wawoz-samaria-kreta-xyloskalo-trasa-jak-zorganizowac-wycieczke-kaku-fashion-cook61

Na trasie mijamy specjalnie przygotowane punkty do odpoczynku, z drewnianymi stołami do posiłków, naturalnymi źródełkami wody pitnej, miejscem dla palaczy oraz WC.

wawoz-samaria-kreta-xyloskalo-trasa-jak-zorganizowac-wycieczke-kaku-fashion-cook121
Schemat trasy biegnącej przez Wąwóz Samaria
wawoz-samaria-kreta-xyloskalo-trasa-jak-zorganizowac-wycieczke-kaku-fashion-cook111
Jedno z miejsc do odpoczynku, które pełni również funkcję bazy dla strażników parku

wawoz-samaria-kreta-xyloskalo-trasa-jak-zorganizowac-wycieczke-kaku-fashion-cook101

Pamiętajcie, że palenie papierosów poza wyznaczonymi miejscami jest zabronione. Niestety widziałam osoby, które nie przestrzegały tego zakazu, przez co zaśmiecały trasę oraz zwiększały ryzyko pożaru. Proszę, nie bądźcie takimi ignorantami :) No i WC… to domki z dziurami w ziemi, ze stadem much, ale czego więcej oczekiwać, gdy jesteśmy w środku lasu?

Na trasie mijamy również kilka historycznych miejsc. Pierwszym z nich jest ukryty w cieniu sosen kościół Agios Nikolaos, który mijamy po pokonaniu 3,7 km.

Kościół Agios Nikolaos w Wąwozie Samaria

Mniej więcej w połowie trasy leży dawna wioska Samaria, do której przez rzekę (lub w porze letniej przez suche koryto) prowadzi kamienny most. Wioska została opuszczona przez mieszkańców po utworzeniu parku narodowego, a ich miejsce zajęli drwale zajmujący się wycinką cyprysów. Aktualnie Samarię odwiedzają jedynie turyści oraz dzikie kozy zwabione obecnością stażników leśnych, którzy jako jedyni mogą nocować w wąwozie.

wawoz-samaria-kreta-wioska-osiolki-sos-trasa-jak-zorganizowac-wycieczke-kaku-fashion-cook
Na osiołkach transportowani są kontuzjowani turyści
wawoz-samaria-kreta-wioska-koza-kri-kri-trasa-jak-zorganizowac-wycieczke-kaku-fashion-cook
Mała koza kri-kri w wiosce Samaria
wawoz-samaria-kreta-wioska-trasa-jak-zorganizowac-wycieczke-kaku-fashion-cook3
Most prowadzący do wioski Samaria

wawoz-samaria-kreta-wioska-trasa-jak-zorganizowac-wycieczke-kaku-fashion-cook

Idąc dalej mijamy XIV-wieczny kościół Osia Maria, od którego pochodzi nazwa wąwozu. Dolna część wąwozu to przede wszystkim skały i otaczające je strome ściany gór. Szlak biegnie korytem rzeki, a wąwóz robi się coraz węższy, aż do zaledwie 3 m szerokości – to miejsce nazwane zostało Żelaznymi Wrotami.

wawoz-samaria-kreta-xyloskalo-trasa-jak-zorganizowac-wycieczke-kaku-fashion-cook3 wawoz-samaria-kreta-zelazne-wrota wawoz-samaria-zelazne-wrota-1

Po przejściu przez Żelazne Wrota krajobraz nieco się zmienia, dolina rozszerza się, a rzeka dzieli na kilka strumieni. Przy wyjściu z parku możemy zobaczyć dawną wioskę Agia Roumeli oraz kościół Agia Triada. Po przejściu bramki mamy do przejścia jeszcze 2,7 km do nowej wioski Agia Roumeli, położonej nad brzegiem morza. Jeżeli kogoś bardzo bolą nogi, może skorzystać z płatnej podwózki busem, my jednak postanowiliśmy dokończyć naszą wycieczkę na pieszo. Po drodze kupiliśmy miód tymiankowy od lokalnego wystawcy.

koniec-wawozu-samaria-brama-poludniowa-1
Zmęczona, ale szczęśliwa :)
agia-roumeli-kreta-samaria
Nowa wioska Agia Roumeli

kreta-agia-roumeli-1

Powrót

Dotarliśmy do Agia Roumeli na czas. Ostatni prom do Chora Sfakion odpływał o godz. 17:30, mieliśmy około godzinę do zagospodarowania. W tym czasie poszliśmy kupić bilety. Kasa jest dobrze oznakowana, mieści się między restaruacjami i sklepikami. Miasteczko jest małe, więc nie było problemu żeby ją odnaleźć. Cena biletu na prom to 12,50 Euro za osobę dorosłą. Po kilku godzinach marszu byliśmy już dość głodni, więc zdecydowaliśmy się na szybką pitę (ok. 3 Euro) w jednej z restauracji. Pamiętajcie, że droga z Agia Roumeli do Chanii zajmuje około 2,5-3 godzin, więc polecam coś zjeść :) Następnie udaliśmy się na prom. Na morzu trochę wiało, ale świeciło słońce, a widoki były piękne. Usiedliśmy więc na pokładzie, odpoczywaliśmy i podziwialiśmy południową stronę wyspy oraz wody Morza Libijskiego. Podróż promem trwa około godziny.

agia-roumeli-samaria-prom-morze-libijskie gory-kreta-grecja-uksztaltowanie-terenu prom-do-chora-sfakion-kreta-grecja-kaku-fashion-cook agia-roumeli-kreta-grecja-turkusowa-woda-prom kreta-gory-bialy-kosciol morze-libijskie-fale agia-roumeli-prom-kreta-grecja kreta-krajobraz-kosciol kreta-poludniowa-prom-lutro

Nasz prom miał opóźnienie i gdyby Wam też się tak zdarzyło, to nie martwcie się. Mimo, że ostatni bus Chora Sfakion – Chania planowo odjeżdża o 18:30 (wrzesień 2017 r.), to nie odjedzie bez Was. Jest to nawet zapisane w rozkładzie: Departure after the arrival of the ship from Agia Roumeli. My mieliśmy opóźnienie około 30 min i wszystkie busy czekały na turystów. Czas powrotu do Chani to około 1 godz. 30 min. Tak jak pisałam wcześniej, bilet autobusowy na drogę powrotną należy kupić razem z porannym biletem do Omalos.

Informacje praktyczne oraz podsumowanie kosztów
  • Całkowity koszt wycieczki: 15,70 (busy) + 5 (wstęp do parku) + 12,50 (prom) = 33,20 Euro/1 os. dorosła
  • Do kosztów wycieczki dolicz ew. posiłek w Agia Roumeli (u nas to 3 Euro za pitę).
  • Ubierz wygodne buty (trampki, adidasy wystarczą).
  • Pamiętaj, że jesteś w górach. W godzinach porannych może być chłodno, więc polecam wziąć lekką bluzę/softshell.
  • Dzień wcześniej sprawdź pogodę. Gdy zapowiadają deszcz lepiej przełożyć wycieczkę na inny dzień.
  • Nie zapomnij o nakryciu głowy. Marsz przez kilka godzin w pełnym słońcu może doprowadzić do udaru. Najlepsza będzie czapka z daszkiem lub chustka.
  • Weź coś do jedzenia i picia. My wybraliśmy kanapki oraz rogale z czekoladą, na kryzysową sytuację :) Na trasie nie ma sklepów z jedzeniem i piciem, dopiero w Agia Roumeli. Wodę wystarczy wziąć jedną np. 1,5l butelkę i uzupełniać wodą ze źródeł, jeśli nie jest to dla Ciebie problemem.
  • Wycieczki do Wąwozu Samaria są organizowane również przez biura turystyczne, jak najbardziej można z nich skorzystać. My nie przepadamy za chodzeniem z przewodnikiem i sztywnym programem, więc wybraliśmy wyjazd na własną rękę.
  • Dzień po Samarii nie planuj wyczerpującego dnia. Ja miałam takie zakwasy w łydkach, że ledwo mogłam chodzić, więc najdalej gdzie się wybraliśmy to na plażę :)

morze-libijskie-grecja-kreta-prom

Udanej wycieczki!
Monika Ciemiecka

Mieszkam w pięknej Gdyni i kocham to miejsce. Z pasji zajmuję się fotografią, a poza tym uwielbiam poznawać nowe miejsca i dobre, lokalne jedzenie. Nie wyobrażam sobie życia bez muzyki i suszonych pomidorów!

Spodobał ci się wpis? Udostępnij go znajomym